Woody West Lördagsklubb! Live: Amen Dunes + Support: Lauren Auder
Arrangör | Woody West |
---|---|
Datum | lördag 15 september |
Insläpp | 21.00 |
Pris | 140 |
Åldersgräns | 20 år (18 vid förköp) |
Plats | Stora Klubben |
Amen Dunes är Damon McMahon’s psychedeliska folk-rock projekt som utvecklats och transformerats för varje album och årets album ”Freedom” är Amen Dunes mest ambitiösa och kompletta verk hittills i karriären.
Efter att ha spelat in debuten och underground klassikern ”D.I.A.” helt ensam i en trailer har den elegante och subtila låtsnickraren McMahon sakta byggt på Amen Dunes låtar, sound och produktioner bit för bit. Mindre genombrottet med plattan ”Love”, inspelat ihop med Godspeed! You Black Emperor och folk från Iceage räknades som ett av de starkaste albumen som kom i indievärlden 2014 och visade en helt ny ambitionsnivå.
Men med ”Freedom” reser sig nivån mot astronomiska höjder i Amen Dunes värld. Inspelad med demonproducenten Chris Coady (Beach House) bakom spakarna och grundbandmedlemmarna Parker Kindred (Antony & The Johnsons, Jeff Buckley) och gitarrfenomenet Delicate Steve i ryggen i legendariska NYC-studion Electric Lady Studios (där alla från Jimi Hendrix och Led Zeppelin till Phosphorescent och Ryan Adams spelat in) samt avslutningsvis i lika kända L.A.-studion Sunset Sound där Nick Zinner (Yeah, Yeah, Yeahs) och bassistbegåvningen Gus Seyffert (Beck, Bedouine) hjälpte till. Vännen och electroartisten Panorama bidrar också till ljudbilden.
Så här säger McMahon själv om ambitionerna med albumet:
”If Love had been very successful I think it would have affected me too. Freedom wouldn’t have been possible. So I set out to make a really good record to make people feel good. That’s honestly what my intention was. And it was to take a long time to make really crafted pop rock ’n’ roll. My biggest resource is listening carefully. I really study these people like Tom Petty, Nirvana, Bruce Springsteen. And then electronic music like Aphex Twin, Massive Attack, people like that. Just really masterful, vibrant, enchanting pop musicians. So I was like, I’m going to absorb all their energy long enough so I can transmit it into what I’m doing. They’re meticulous, all those people. A lay person would hear their songs on the radio and think, ah, it’s a simple song, but it’s actually super mathematical.” – säger McMahon om Amen Dunes ambitioner med albumet.
”Freedom” har lyfts till skyarna av en enad kritikerkår och fans världen över, från full pott av NME till toppbetyg hos Uncut (8/10), Line Of Best Fit (9/10), Paste (8.2), SPIN (9/10) och Mojo (4/5).
”One of the thrills of Freedom is how McMahon rewires classic-rock tropes to feel new and entirely suited to his own music. It’s a quality that brings to mind the War on Drugs’ Adam Granduciel, whose project also reflects the sound of old FM radio through a gauzy, idiosyncratic filter. But where Granduciel channels those acts at their wisest—sighing and nodding through his lyrics as if contemplating them for the first time—McMahon is pure id. He stutters and scats and spits to get his point across. In “Freedom,” he shivers through the word “cold” like ’80s Mick Jagger. In his mouth, the word “suffering” is rendered completely untranscribable. During these songs that freefall through formative memories, there’s joy in hearing McMahon work through these rock-star poses, a feeling echoed by the rush of youthful confidence that opens and closes the album: “This is your time—their time is done,” a child’s voice instructs him.” Pitchfork 8.6 – Best New Music
Plattan sätter Amen Dunes i elitdivision bredvid andra artister av sin generation som lyckats ta sig an den klassiska klassiska rocktraditionen och ändå behålla sitt eget personliga uttryck och identitet likt Kurt Vile, Phosphorescent och Sharon Van Etten.