Andre Williams
Arrangör | Alley Cat & Woody West |
---|---|
Datum | söndag 27 oktober |
Insläpp | 19.00 |
Pris | 140 |
Åldersgräns | 18 år |
Plats | Lilla Klubben |
Mannen, myten och smutsiga R&B-legenden Andre Williams är en av soulens verkliga bad boys och ligger bakom sanslösa souldanceklassiker som Blues Brothersledmotivet ”Shake A Tail Feather” och ”Twine Time” samt egna hitsen ”Bacon Fat”, ”Jail Bait” och ”Greasy Chicken” inspelade för Fortune Records redan under 50-talet. Under 60-talet jobbade denna gatusmarta mångsysslare från och till som producent och låtskrivare för Berry Gordy’s Motown Records och tillhörde en period klassiska blueslabeln Chess Records från hemstaden Chicago. Mr Rhythm (smeknamnet standup-legenden Redd Foxx gav honom) producerade plattor för Mary Wells, en ung Stevie Wonder och Ike&Tina Turner för att bara nämna några.
Efter åratal av vildsint festande hamnade kvinnokarln Williams tillslut utslagen, levandes i rännstenen under stora delar av 80- och 90-talet fightandes mot drogmissbruk och alkoholism. Nere på nio reste sig denne oefterhärmlige slugger i slutet på 90-talet med albumet ”Silky” inspelat ihop med R&B-fanatikerna Mick Collins och Dan Kroha från punkiga garagerockarna i The Dirtbombs och Demolition Doll Rods (och ännu tidigare The Gories) och som släpptes av klassiska garage-revival-labeln In The Red (Black Lips, King Kahn & The BBQ Show, Thee Oh Seas, Ty Segall Band). Plattan blev både en kommersiell och kritikerframgång och väl uppe på fötterna igen har denne stenhårt snusksmutsige showman inte slutat svinga. I rasande fart kom ”Red Dirt” ett album med countryklassiker inspelat med alt-country-garagerock-bandet The Sadies på lika klassiska alt.country-labeln Bloodshoot Records, och uppföljaren till ”Silky”, ”The Black Godfather” där Mr Rhythm backas av garage-bluesens all-stars, The Jon Spencer Blues Explotion, The Compulsive Gamblers (fd The Oblivions), The Countdowns och The Cheater Slicks.
Sedan följde ”Can You Deal With It?” ihop med The New Orleans Hellhounds och gripande dokumentären ”Agile, Mobile, Hostile” från 2008 som visar en artist återigen med ryggen mot fallrepen innan en nyktrare Williams gjorde comeback igen med 2010's ”Thats All I Need” och ”Hoods and Shades” från 2011 inspelade ihop med kultmusiker från Detroits R&B-scen. Förra året färdigställdes släpptes senaste samarbetet med The Sadies under namnet ”Night & Day” (plattan påbörjades 2008, men fick avbrutas pga diverse rättvise- och drogrelaterade problem, och när arbetet återupptogs efter några år var det som ”Night & Day”), där R&B-mästaren återigen står stadigt på fötterna redo för ytterligare en fight.