Anna Von Hausswolff + Tempel
Arrangör | Pustervik |
---|---|
Datum | lördag 30 november |
Insläpp | 19.00 |
På Scen | ca 19.30 |
Pris | 250 |
Åldersgräns | 18 år |
Plats | Stora Klubben |
Det har gått några sparsamma år sedan vi först bevittnade Anna von Hausswolff förgöra publiken som hade packats sig som små förväntansfulla sillar i Annedalskyrkan under Way Out West; 2009 hade hon inte hunnit släppa ifrån sig något officiellt – debutsingeln ”Track of Time” låg i sin linda och albumet ”Singing from The Grave” hade precis spelats in i anrika Music-a-Matic av Henryk Lipp. Men om era huvuden inte har fastnat under ett betongfundament så vet ni att samtiden har talat och Anna von Hausswolffs karriär projiceras från och inte emot stjärnorna.
Vi börjar närma oss slutet av 2013 och Anna von Hausswolff har i över ett år suttit vid pianot på scen med den monumentala ”Ceremony” i ryggen och trollbundit klubb efter klubb. På det internationella planet har snaran dragit sig ett extra varv kring den växande skaran människor som påvisat ett skarpt behov av mörk eskapism. Hyllningarna har bejakande mullrat likt de vemodiga sakrala och profana orgelmattorna som dominerar ljudbilden på ”Ceremony”.
Anna von Hausswolff är en av Sveriges mest intressanta artister just nu och det är få saker som vi ser fram emot mer än när det utannonseras nya livespelningar. Det finns få adjektiv som kan beskriva på ett tillfredställande sätt hur det känns att få presentera dessa tillfällen. Så vi låter det vara osagt med vetskapen om att ni fyller i dessa.
Support: TEMPEL
En bild säger mer än tusen ord, lyder det gamla talesättet. Om det är sant, borde musik som framkallar tusentals bilder, vara värd en miljon ord. Åtminstone vad gäller Tempel’s musik är denna i övrigt tveksamma logik giltig. En miljon ord skulle behövas för att beskriva den. Här får vi dock nöja oss med några få dussin.
Till att börja med är den motsägelsefull. Moderna syntar tampas med distade gitarrer, programmerade trummaskiner smälter samman med traditionella slagverk. Musiken är samtidigt djup och svävande; massiv men ändå skör.
För det andra är den rörande. Rörande känslomässigt, rörande rent fysiskt och högst påtagligt.
Andra röster som försökt definiera Tempels musik har beskrivit den som ”explosiv rock med storvuxna gitarrmelodier” och ”prydligt kaos” (Sydsvenskan), eller ”suggestiv, storslagen och vacker musik” (Fuzz). Tempel har också jämförts med band som Explosions in the Sky och Sigur Rós. Tempel består av Filip Leyman, Albert af Ekenstam och Karl Vento och släppte sitt debutalbum på Kning Disk sommaren 2013. Tempel samarbetar även med konstnären Love Hulten som ger Tempel en ytterligare dimension.