Damien Jurado & The Heavy Light + The Weather Station
Arrangör | Woody West |
---|---|
Datum | söndag 24 april |
Insläpp | 19.00 |
På Scen | 20.00 |
Pris | 250 |
Åldersgräns | 18 år |
Plats | Stora Klubben |
Den Seattlebaserade Folk-singer/songwritern Damien Jurado har i tysthet byggt upp en av de starkaste katalogerna i indie-världen, och hyllats av kritiker otaliga gånger. Nick Drake har definitivt satt ett stort avtryck på Jurado, men Damien har snarare valt att följa i mer känsligare, oförutsägbara förebilder som Neil Young, Bob Dylan eller Lou Reed. Låtskrivare som följt sin egen känsla vart den än lett dem, än vad fans och kritiker tyckt. En självständighet som också delvis är född ur punk-influenser där ett av resultaten är en oro för känslomässig äkthet som lett honom att utforska andras livsöden snarare än att fokusera på sitt eget. Många av Jurados bästa stunder kommer ur konkreta, broderade berättelser om tyst vardagsångest som också minner om mer traditionella folk rock-själsfränder som Elliott Smith eller tidiga Cat Power.
Jurado startade sin musikaliska karriär med en stöld av en bas i slutet av 80-talet för att sedan starta bandet Coolidge ihop med David Bazan (Pedro the Lion) i Seattle. På 90-talet började han skriva enkla folksånger som soloartist och snart hade Sub Pop signat honom för debutalbumet ”Waters Ave S” (1997). Låten ”Ohio” från uppföljaren ”Rehearsals For Departure” blev en kultklassiker och innebar ett mindre genombrott. Efter albumet ”I Break Chairs” (2002) där folksångerna ersatts av mer indierockiga tongångar bytte han skivbolag till Secretly Canadien och tog återigen sikte på sin akustiska sida, mer tid med familjen och ett jobb som förskolelärare.
Sedan ”Saint Bartlett” som kom ut sommaren 2010 har Damien själv producerat albumen tillsammans med vännen och producentgeniet Richard Swift (Foxygen, Pure Bathing Culture,The Black Keys), och har sedan dess varit i sin starkaste form någonsin. Tillsammans ligger de bakom en makalös triologi som startade genom Jurados pånyttfödelse med storverket ”Saint Bartlett” där de fann en kreativ glädje som lyfte Jurados personligt intensiva sånger till nya musikaliska höjder, för att på uppföljande mästerverket "Maraqopa" nå till karriärens dittills högsta höjder.Senaste albumet ”Brothers and Sisters of the Eternal Son” (2014) tar paret Damiens intimitet och integritet till ännu djärvare uttryck och musikalisk mångfald, det sträcks och tänjs på alla former vilket gör den till en svindlande upplevelse bortom allt de tidigare gjort. Woody-vännen Jurado har kallats "Seattle's folk-boom godfather" vilket säger en hel del om karlns dignitet. Inför nya platta skrev vännen och Seattlesonen Father John Misty (Josh Tillman från Fleet Foxes) en febrigt underbar essä om hur
”Damien is out of his goddamn mind… Damien Jurado made up his own Jesus because a Damien Jurado album needs a beautiful Jesus. Some freaky space Jesus that I don’t recognize. The name is the same, a lot of the imagery is the same, but he’s reborn. Born again, I mean. Yeah, as if Jesus got born again. That’s what this album sounds like. Jesus is out of his goddamn mind, and I want to live in Damien’s America”.
Bland andra av Damien Jurados vänner finner du woodyfavoriter som Rosie Thomas, David Bazan (Pedro The Lion) och Vetiver-gänget. Det är inte för inte som Christian Kjellvander ser Jurado som en stor personlig favorit. Om grunge-generationen haft en egen singer/songwriter skulle det mycket väl kunnat vara den oftast lågmälde Damien Jurado.
The Weather Station
Bakom den Torontobaserade folkindie-singer/songwritern The Weather Station finner du supertalangen Tamara Lindeman, en låtskrivarnas låtskrivare som på kort tid väckt stor beundran bland vänner, kollegor och kritiker inom den alternativa folk-americana-scenen. I sann folk-tradition bygger The Weather Station sina sånger kring melodi, drama och mening men Lindemans unika musikaliska känsla för timing, precision och ambition kombinerat med hennes smakfullt eftertänksamma och genomtänkt finurliga texter fulla av dubbla betydelser, komplexa metaforer och vardagspoesi får henne att stå ut långt över det vanliga. Hennes talang upptäcktes av Daniel Romano som släppte hennes första album ”All of it Was Mine” och uppföljaren ”What Am I Going To Do With Everything I Know” via sitt egna indiebolag You’ve Changed Records, vilka bägge väckte fin uppmärksamhet från kritikerna. Denna exceptionella begåvning har sedan hunnit turnera med BasiaBulat och Bahamas samt höras på plattor med Doug Paisley, Field Report och DanielRomano samt samarbeta med folk från Hiss Golden Messenger och Megafaun.