Isak Danielson
Arrangör | Live Nation |
---|---|
Datum | fredag 20 oktober |
Insläpp | 19.00 |
På Scen | 20.00 |
Pris | 325:- |
Åldersgräns | 18 år |
Plats | Stora Klubben |
Isak Danielsons fängslande och mogna röst avslöjar en gammal själ i en ung mans kropp och en talang som sträcker sig betydligt längre än hans faktiska ålder. Hans röst, både stark och sårbar, har jämförts med både Anthony & The Johnsons, James Blake och Hozier.
Isak Danielson har släppt fyra album – ‘Yours’ (2018), ‘Remember To Remember Me’ (2020), ‘Tomorrow Never Came’ (2021) och nu senast ‘King Of A Tragedy’ (2022). Hans katalog har enbart på Spotify streamat över 400 miljoner.
Hans låtar har lyfts i flera stora internationella TV-produktioner under åren. Helt nyligen hördes “Better Days” från senaste albumet “King Of A Tragedy” i ett avsnitt av “Magnum PI”. Professionella dansare har gjort koreografier till hans musik i dansshower över hela världen, bl a amerikanska “So You Think You Can Dance’’ och kanadensiska dansshowen “Revolution”. Hans låt “Ending” låg som en dramatisk matta under en nära fem minuter lång emotionell slutscen i Marvels TV-serie “Cloak & Dagger” (något som också tog honom topp 10 på Billboards topplista “Hollywood Reporter Top TV Songs Chart”), och vi både hörde och såg honom i säsong två av den hyllade, svenska TV-serien “Tunna blå linjen”.
Nyligen gjorde Isak en duett med Alba August – en cover av Frank Oceans “White Ferrari” – i ett avsnitt av Isaks YouTube-serie Sunday Sessions. Till hösten får vi helt nyskriven musik i form av ett första singelsläpp från ett kommande album, som tar Isak ut på en turné i Europa med start i Helsingfors.
Isak Danielson har fått svensk platinautmärkelse för sin stora hit “Broken”. Han har också tilldelats guldskivor för ytterligare tre låtar: ‘I’ll Be Waiting’, ‘Always’ och ‘I Am Falling In Love’.
Trots alla framgångar känns det fortfarande som att vi bara sett början på en blomstrande karriär för Isak Danielson.
“För sanningen är ju solklar: ingen svensk man sjunger lika bra som Isak Danielson.”
(Lasse Anrell).