JD McPherson + Charley Crockett
Arrangör | Woody West |
---|---|
Datum | torsdag 8 mars |
Insläpp | 19.00 |
Pris | 265 |
Åldersgräns | 18 år |
Plats | Klubben |
Rock’n’rollsensation JD McPherson slog igenom med dunder & brak härom året med rumlande rockabillystänkaren ”Let The Good Times Roll”, vars massiva och autentiska retrosound bygger på 50-talets rock and roll, stenhård rhythm and blues och sanslöst svängande rockabilly. Plattan var en klockren knockout, hyllad som ”flat-out sensational album” (Uncut 9/10) och ”always full of electricity and a steady barometer of unfailing good taste.” (Paste 9.0/10)
På årets efterlängtade uppföljare ”Undivided Heart & Soul” dundrar JD McPherson och hans makalösa band fram sin retrorockabilly lika snyggt, coolt och kompromisslöst som de hetaste Hot Rods du kan tänka dig längs vägarna i Austin eller Nashville. Efter att ha känt sig låst smet McPherson iväg till öknen för en helg med polaren och supportern Josh Holme från Queens Of The Stone Age och kom tillbaka med återfunnen inspiration och vilja. Tillsammans med ständige följeslagaren legendariska rockabillyprofilen Jimmy Sutton och övriga gänget i bandet drog de in i Nashville’s historiska RCA studio B med nya producenten Dan Molad (Lucius) får att både förvalta, förädla och förnya sin rock’n’roll.
Plattan är fullmatad med med oemotståndliga låtar, hejdlöst sväng och spännande låtar och laddad med låtsamarbeten med namn som Butch Walker, Parker Millsap och Aaron Lee Tasjan samt gäster som Lucius’s Jess Wolfe and Holly Laessig, Nicole Atkins, och Raconteurs gitarrist Jack Lawrence (redan på ”Let The Good Time Roll” samarbetade McPherson med Dan Auerbach från Black Keys och deras producent Mark Neill).
”Undivided Heart & Soul” blåste rakt in som #1 på Billboards lista över Americana/Folk Albums samt #5 på listan över LP/Vinyl Albums. Rolling Stone Country skrev “Jerry Lee Lewis-in-the-key-of T. Rex rocker” och “some fearless and flawless rock & roll.”, American Songwriter kallar plattan “…McPherson’s third and best set to date” och Mojo hyllar McPhersons mest ambitiösa verk som “…McPherson’s horizon has never sounded so open,”. (4/5)