Jesse Malin
Arrangör | Woody West |
---|---|
Datum | tisdag 26 oktober |
Insläpp | 19.00 |
På Scen | 20.00 |
Pris | 220 |
Åldersgräns | 18 |
Plats | Matsalen |
Jesse Malin är en sann hardcore-trubadur i ordets rätta bemärkelse. Uppväxt på punkscenen i New York som sångare i glam-garage-punkiga D Generation sadlade Malin om med succésolodebuten ”The Fine Art of Self Destruction” (album of the month i Uncut) från 2002.
En evigt romantisk rock’n’roll rebell som denna gång kommer ur ringhörnan med nya dubbelalbumet “Sad and Beautiful World” vilket släpps 24 september, första singeln “State of the Art” finns ute nu. “This one is for the survivors, the dreamers, the leavers and the believers,” säger Jesse Malin själv om plattan.
“Sad and Beautiful World” lånar sin titel ur en dialog från Jim Jarmusch kultfilm “Down By Law” och dubbelalbumet tar sitt tema från en textrad i sången “Almost Criminal”, Roots Rock Radicals. Om inledande Roots Rock sidan lutar mer mot sorgsna, bitterljuva ballad så stökar Radicals sidan till det lite mer men till skillnad från filmens värld så är såklart verkligheten inte i svartvitt.
“Sad and Beautiful World” följer upp hyllade albumet ”Sunset Kids”, och samarbetet med alt.country-legenden Lucinda Williams som producent. ”Sunset Kids” var en exceptionellt stark återkomst till form från en överlevare och streetsmart ringräv, och på kommande albumet återupptas samarbetet i sångerna “The Way We Used To Roll” och”Backstabbers” som bägge är producerade av Lucinda Williams och hennes partner Tom Overby. Större delen av “Sad and Beautiful World” är dock producerad av Malins gamle vapendragare, gitarristen Derek Cruz och Geoff Sanoff.
Billie Joe Armstrong från Green Day sa en gång :- “New York City is the center of the universe, and there is no New York City without Jesse Malin.” Malin stannade i sin stukade hemstad under pandemins värsta tid, och till slut övervann han all oro, rädsla och ensamhet genom att skriva låtarna till nya albumet. “The sirens, the protests, riots and the darkness outside my doorstep definitely made its way in these songs,” säger Malin. “Everything rose to a boiling point, and we found a way to get through it.”