Sarah Riedel
Arrangör | United Stage & Frihamnen Event |
---|---|
Datum | torsdag 26 februari |
Insläpp | 19.00 |
Pris | 235 |
Åldersgräns | 18 år |
Plats | Matsalen |
Hon utnämndes förra året till artist in residence och musikchef för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Samtidigt har Sarah Riedel det senaste året arbetat på ett nytt album. Den 8 oktober släpps ”Genom natten”. Albumets tema var från början kort och gott ”natt”, men när materialet nu är färdigt märker hon att det rymmer en tematik kring ”det ljusa och vackra i det mörka” och att ta nya kliv. Att fylla 30 förde med sig fler funderingar kring konstnärliga uttryck, att ta större plats och stå för det man gör.
Det nya albumet är på svenska. ”Att skriva på svenska istället för engelska gav mig nya musikaliska idéer, det inspirerade mig att skapa musik som är 'tydligare' på något sätt. Jag ville hålla det tydligt och enkelt. Kärnfullt”, säger hon. Arbetet med albumet har varit en lång process. Hon hade det med sig i nästan ett år innan inspelningsarbetet började, i Svenska Grammofonstudion i Göteborg samt i Atlantis-studion i Stockholm. Martin Hederos (Tonbruket, The Soundtrack of Our Lives, Hederos & Hellberg) har varit med och producerat skivan.
Hon är förtjust i musik som inte har en tydlig genretillhörighet. Musik med en egen sprängkraft. Arbetet med albumet springer ur en övertygelse om att vilja göra sitt eget material – att skriva något som känns tidlöst men ändå nytt. Att skriva på svenska, det egna språket, kändes samtidigt som en utmaning och ett utforskande av det egna tonfallet.
”Att skriva på svenska kändes laddat, kanske för att jag vuxit upp mitt i den svenska vistraditionen. På min förra soloskiva var musiken snarare 'avantgardisk'. Jag tror att jag på något vis ville distansera mig ifrån det musikaliska arv jag faktiskt har. Även om jag tar för mig på den här skivan är jag mer sårbar”, säger Sarah Riedel.
Tankar kring att ta för sig, ta plats och politisk ställning har följt henne det senaste året. Övertygelsen om att musiken kan fungera som en motvikt till ett hårdnande samhälle, en kraftfull röst för andra värdegrunder. EU-valet påverkade henne enormt, berättar hon. ”Valresultaten skakade mig djupt, men gav mig också en positiv kraft till att offentligt ta ställning genom sociala medier. Som andra generationens invandrare är jag präglad av hur intolerans och hat påverkar människors liv”, säger Sarah.
Nya albumet är inspelad ”väldigt mycket live”; alla medmusiker – som hon för övrigt inte spelat ihop med förut – stående tillsammans i studion. Hon beskriver hur hon upplever tillvägagångssättet som något väldigt fint och tidlöst, att resultatet blir ett avtryck av exakt hur det lät där och då. Och att ha med musiker som hon inte spelat med förut var ett aktivt beslut. ”Det kan vara skönt att det blir rent och nytt och börja utifrån det. För mig är det också viktigt att det känns 'musikantiskt' – att alla är med och sätter sitt avtryck på skivan. Jag hoppas att vi har kunnat fånga den energin på inspelningen. Vi har aktat oss för att polera bort det som var originalljudet”, säger Sarah.
En låt är skriven tillsammans med Emil Svanängen (Loney Dear). ”Att skriva med någon annan öppnar nya tankebanor. Jag tycker att Emil skriver fantastisk musik. Vacker och glad, och samtidigt vemodig”, säger Sarah om samarbetet. Hon säger sig ibland sakna, eller avundas, det kollektiva som band har. Att man får väldigt mycket energi av att jobba med andra. ”Där har Martin Hederos varit en väldigt viktig person, att kunna utbyta idéer med honom genom arbetet med det nya materialet”, säger hon avslutningsvis.
”Genom natten” släpps den 8 oktober 2014 på Diesel Music / Playground Music Scandinavia AB
”Här finns postromantisk poesi, som titelspåret där text och musik silas genom ett skandinaviskt noir-filter.” Aftonbladet
”Här finns variationsrikedom, spännande melodier och snygga arrangemang med mycket stråk. /…/ Ändå är det texterna som berör mest. Starka, personliga och självutlämnande. Nerikes Allehanda
“Den konturskarpa sången griper tag.” Aftonbladet
”…det direkta tilltalet, den tydliga diktionen och de poetiskt formulerade relationsgrubblerierna /…/ uppfordrar till lyssnande.” SvD
”Det är klart att det ligger förväntningar i luften när en Riedel är albumaktuell. Dessa infrias dock redan på det öppnande titelspåret som samtidigt sätter tonen för en skiva som lika självklart rotar sig i visa och jazz som i mer alternativa genrer.” Lira Musikmagasin
”Sarah Riedel sjunger underbart fint, tryggt omfamnad av Martin Hederos arrangemang och produktion. ”Genom natten” är ett album fyllt av kvalité och god smak.” Värmlands folkblad
“Sarah Riedel sjunger klingande på ett sätt som stundtals påminner om Monica Zetterlund.” Lira Musikmagasin